15. prosince 2009

15. 12. 2009

Ahoja, tak jsem asi před hodinou přišla ze školy. (Sakra, co jsem to tu hodinu dělala? XD) A řekla sjem si, že sem dám nějáké svoje texty určené do školy. Jako například referát na Pompeje, který sem dnes referovala. Do latiny byl. A mám z něj patrně jedničku. xD
Mno, také jsme dneska měli tělocvik a mužstvo, ve kterém sem byla já vyhrálo basketbal. xD Troufám si tvrdit, že jsme nastříleli nejvíc košů.
A teď ten referát na pompeje. :)

Pompeje

Pompeje jsou situovány na západním pobřeží jižní Itálie.
Roku 79 n.l. byly zaplaveny lávou z vybuchlého Vesuvu společně s městem Herculaneum.
Celá tragedie přišla jako rána z čistého nebe. V den, kde se to odehrálo, se život rozbíhal jako normálně, ale byl přerušen výbuchem sobky. Láva tuhla v koule, které jako déšť meteoritů padaly na Pompeje.
Obyvatelé se snažili utéct do bezpečí, ale zadusil je oblak rychle se šířícího plynu a byli zasypáni vrstvou sopečného popela. Katastrofa se seběhla tak rychle, že mnozí obyvatelé nestihli utéct. Následujícího dne za soumraku bylo město zasypáno šestimetrovou vrstvou lávy, prachu a popela.
Zajímavé je, že jedna z obětí si vzpomněla na Sodomu a Gomoru a vyškrábala jejich jména do obílené zdi.
Horký popel, který město zasypal, těla prchajících obyvatel mumifikovala v poloze, jak byla při útěku. Dokonce i s výrazem ve tváři.
Různá zajímavá místa v pompejích jsou například - náměstí s Vesuvem v pozadí, amfiteátr, divadlo, basilika a další… A nedaleko města se našla Vila mysterií obsahující starověké malby a scény z náboženských slavností.
Ovšem také se našla různá politická hesla a vtipné poznámky vyškrábané do zdí.
O tom, co se v Pompejích stalo, se dochovalo svědectví Plinia Mladšího, který ve dvou listech, které poslal dějepisci Tacitovi, tuto katastrofu popsal. Plinius v té době pobýval v Misenu vzdáleném od Pompejí 30 kilometrů.
Pompeje byly nalezeny a odkryty v 18. Století. Nalezl je Joaquín de Alcubierre, inženýr ve službách neapolského krále. Chystal se prozkoumat starý vodní kanál, nechal tedy udělat šachtu. Nicméně, v hloubce našel nástěnnou malbu a lidské tělo s hrstí zlata.
Mezery ve ztvrdlém popelu byly vyplněny betonem a tak vznikly odlitky prchajících lidí, ale i odlitky domácích zvířat.

Zdroje:
Zaniklé civilizace (Reader's digest výběr, Rok vydání 2002, vydání první)
Všechno o Zemi (Reader's digest výběr, Rok vydání 2000, vydání druhé)
Oběvujeme svět (Reader's digest výběr, Rok vydání 2002, vydání první)

Tak to bychom měli. Mno, informace jsou tam, odkud jsou, text je zpracován mnou, takže kopírování zakázáno. Jako ostatně všeobecně na mém blogu. :)
A popravdě, jinak se dneska nic nedělo. Teď přemýšlím, jestli mám malovat, nebo psát. A nebo se dávat na InuYashu.
Mno, tak pokud tohle za mě chcete rozhodnout, tak můžete. Ovšem pokud vyberete, že se mám věnovat výtvarnému umění, návrhy na to, co mám malovat, by se šikly. :)
TAk se mějte a já si du lámat hlavičku nad tím, co budu dělat.

Žádné komentáře:

Okomentovat