5. srpna 2020

Jak ušetřit

Máte potřebu si něco koupit kdykoliv vlezete do nějakého obchodu? Málokdy se vám stává, že z obchodu odcházíte jenom s tím, co jste opravdu potřebovali? Stává se vám, že pravidelně utrácíte víc, než jste chtěli? Tak vám třeba trošku poradím. 
Patřím mezi ty, kteří rádi chodí do obchodů. Ne do všech, třeba do obchodu s oblečením chodím opravdu jenom když něco potřebuju, protože mě ty hadry prostě probírat nebaví, ale zato miluju papírnictví a podobné obchody. Dlouho se mi stávalo, že jsem málokdy odešla z takového obchodu s prázdnou. Pak jsem si ale něco uvědomila - Většinu těch věcí vlastně vůbec nepotřebuju.
A díky této myšlence se mi povedlo přestat utrácet. Netvrdím, že si nikdy nic nekoupím, koupím. Ale ve většině případů se mi opravdu povede z obchodu odejít jenom s tím, co jsem opravdu potřebovala. 
Často chodím z práce domů skrz Vaňkovku. A často zajdu do některého z obchodů, které tam jsou. Protože mi to nedá, abych se nezašla podívat. Když si ale chci něco koupit, položím si tuto otázku: "Potřebuju to vůbec?" 
A odpověď je většinou, že ne. Zjistila jsem, že kladením si této otázky jsem opravdu snížila své výdaje. Spoustu věcí totiž člověk vlastně nepotřebuje, akorát je chce. Netvrdím, že byste si nikdy neměli nic koupit jenom proto, že se vám to líbí. Zkuste se ale omezit teba na dvě, tři věci (podle ceny) za měsíc. 
Zkuste si položit mou otázku, až se zase budete někdy procházet po obchodech. Uvidíte, že valnou většinu těch věcí, co jste se chystali si koupit, vlastně vůbec nepotřebujete. Netvrdím, že byste si neměli koupit nic, ale třebas vám ta otázka pomůže zúžit výběr. Třeba zjistíte, že i když jste si chtěli koupit několik věcí, vlastně jste se ulakomili jenom na jednu specifickou a jenom si to neuvědomili. 
Nejsem shoppaholic. Nikdy jsem jím nebyla, ale myluju papírnictví a různé sešitky a tužky a výtvarné potřeby. Dnes jsem si zase málem pár tužek koupila. Ale neudělala jsem to. Neudělala jsem to, protože vím, že mám doma tužek spoustu a že zrovna žádnou novou nepotřebuju. 
Jediné typy obchodů, kde si tuhle otázku nemusím pokládat vůbec, jsou obchody s oblečením. Tak jako tak tam chodím nerada, takže tam jdu opravdu jenom když něco potřebuju. A odcházím jenom s tím, co jsem potřebovala, protože jsem líná se těma věcma probírat, jsem líná hledat, takže jakmile najdu to, pro co jsem tam přišla, platím a mizím. 
Myslím si, že tahle metoda opravdu pomáhá. Samozřejmě to není jenom o tom si tu otázku položit, ale taky o tom, jestli si na ni umíte odpovědět pravdivě a jestli máte aspoň trochu pevnou vůli. 
Máte taky nějákou svoji metodu, jak neutrácet za věci, které vlastně nepotřebujete? Napište do komentářů, ráda si počtu.
~AnnElfwind

Žádné komentáře:

Okomentovat