2. srpna 2020

Joker

Dlouhou dobu jsem byla bez nápadu o čem novém bych mohla napsat. Nedávno jsem ale četla recenzi na film Joker z roku 2019. Samotný film jsem ovšem zatím neviděla. O filmu vím už nejmíň půl roku. Viděla jsem na něj trailer na youtubu. Hodili mi ho tam jako reklamu před video, na které jsem se chtěla podívat. Několikrát, k různým videům. Nevadilo mi to, protože filmové a seriálové reklamy jsou pro mě vlastně inspirace když nevím, na co bych se mohla podívat. 
Nejprve mě film trailerem dost zaujal. Jenže to bylo v době, kdy ještě nebyl dostupný. No, a to bych nebyla já, kdybych trošku nezačla pátrat. Nejprve jsem si myslela, že je to Origin story Jokera z DC comics. Není tomu tak. Byla jsem naivně vyvedena z omylu. A možná to nakonec bylo dobře. Herec, který totiž Jokera v tomto filmu hraje, mi nic neříká. Nijak mě neoslovil, moc se mi nelíbí. Zoma ho ve své recenzi sice vychvaluje a proti tomu nic nemám. Však ne všichni mají stejné oblíbené herce. Joaquin Phoenix je pro mě herec naprosto neznámý. Dokud jsem se alespoň okrajově nezačla zajímat o tento film, nikdy jsem o něm neslyšela. Nevím, v čem jiném hrál a nehodlám to zjišťovat. Nepotřebuju to vědět. 
Jeho filmy vyhledávat nebudu. Zas na druhou stranu, nehodlám se jim ani vyhýbat. Je jen jeden herec, jehož filmům se vyhýbám byť mají sebelepší zápletku. Nicolas Cage. Herec je to sice dobrý, tím myslím, že umí hrát. Já ale nesnáším ten jeho rypák. Nemůžu se na něj dívat.. Vizuálně mi vůbec nepasuje. Do ničeho. 
Zpět k Jokerovi. Tak jsem tedy zjistila, že to není origin story. Nejprve mě to naštvalo. Pak jsem si ale řekla, že je to možná dobře. Znamená to totiž, že si kdyžtak můžu film vychutnat aniž by to jakkoliv zasahovalo do DC comics filmů. Tam už se tak jako tak pohybuje různých Jokerů dost a dost. Tři, plus Jared Leto jako jeho nejnovější verze ze společného DC Universe. 
On tady ten Joker vlastně ani nemůže být origin story. Ne takový, který by zapadalo do DC Universe. A to už z toho důvodu, že (pokud vím) Jokerův původ je nám stále neznámý. Viděla jsem několik videí na youtube, kde se snažili sestavit dohromady kdo že to ten Joker vlastně je. 
Zmiňovali také nějákou Mobiovu sesli ždli. Mobius Chair v originále. Je to něco, co je zatím jenom součástí komixů. Ale co je důležité, že když se té židle Batman zeptal, kdo vlastně Joker je, odpověděla mu, že jsou tři. Ta židle má prej vědět všechno, ale dala mu takovouhle odpověď? 
Internet soudí, že na tom něco je, protože máme tři typy Jokerů. Jokera ze Zlaté éry, Stříbrné éry a Moderní? éry. Nejsem si jistá názvem té třetí, ale to není to podstatné. Podstatné je, že toto se odráží nejen v komixech ale i v Batmanovských filmech. Když opomeneme ten nový DC Universe svět filmů, máme tři lidi, kteří se do role Jokera promítli. Nicholson, Romero a Ledger. A tito pánové taky hráli tři typy Jokerů. Jeden byl šprýmař, toho zastoupil Romero, jestli se nepletu.... Radši si to půjdu prověřit.

Tak jsem si k tomu radši tu teorii těch tří Jokerů pustila, abych to úplně nedomotala. A ony ty éry jsou čtyři. Chybí mi tam Bronzová. Ta je mezi Stříbrnou a Moderní. Takže: 
  • Zlatá éra
  • Stříbrná éra
  • Bronzová éra
  • Moderní éra
Bronzová a moderní éra se někdy slučují do jedné, protože ta moderní stavěla nejvíce na té bronzové. Aspoň co se Jokera týče. Jiné postavy jsem nezkoumala. Třeba někdy jindy. 
Takže máme "tři" éry a tři různé Jokery. 
První máme teda tu zlatou éru. Ta je nejstarší. Patří do doby, kdy komixy začínaly, zhruba do roku 1950. Během této éry je Joker víceméně šéfem mafie. Takzvaný mob bosss. Zločinec, který se nebojí vraždy, má všechno promyšlené, má cíl. Batman se mu plete do cesty, ale není Jokerovým hlavním cílem, jak uvidíme později. V hraných filmech tohoto Jokera zastupuje Nicholson. 
Stříbrná éra je po roce 1950, kdy si tvůrci komixů vymysleli svá vlastní pravidla, která zakazovala téměř všechno násilí, boj proti jiným národům, krev a podobné věci. V této době superhrdinové v komixech bojovali zejména s příšerami a mimozemšťany. Joker této éry se stal šprýmařem, měl spoustu udělátek, ať už to byla kytka, která šplíchala vodu, nebo třeba falešná pistole. Na stříbrných plátnech tohoto Jokera ztvárnil Romero. 
Není to moje nejoblíbenější ztvárnění, abych pravdu řekla. Ale co si budem nalhávat, z velké části je to taky proto, že ty starší batmany moc nemusím. 
A teď to, na co jste jistě čekali - bronzová/moderní éra. Bronzový Joker je ten, který je naprosto šílený. Je to psychopat a jeho hlavním cílem je samotný Batman. Nemyslím si, že se jej snaží zabít. Sice proti Batmanovi jde s cílem jej zabít, ale myslím, že si zároveň ví, že může, protože Batman je dost dobrý na to, aby mu vyvázl. Tento Joker je na Batmanovi tak závislý, že bez něj nedokáže být. 
Troufám si tvrdit, že většina z nás ví, kdo ztvárnil tohoto Jokera pro stříbrná plátna. Ano, byl to Heath Ledger. Jeho Joker byl opravdu tím na Batmanovi závislým psychopatem. Dle mého názoru je to nejlepší Joker vůbec. Aspoň zatím. 
Nebojte, na Leta jsem nezapoměla. Letův Joker není ovšem čtvrtým Jokerem v pořadí. Kdepak, on přebírá otěže po jednom z těch tří, o kterých jsem vám vyprávěla. Letův Joker, když se nad tím opravdu zamyslíte, je zase šéfem zločinecké organizace. Stejně jako Nicholsonův Joker. Takže spadá do té zlaté éry. Pořád máme tedy jenom tři typy Jokerů. Sice máme víc jednotlivých Jokerů, mimo jiné i ty, kteří jsou z animovaných filmů a z her, ale myslím, že kdybysme se nad nimi zamysleli, dokázali bysme je všechny zařadit do některé z těch tří hlavních kategorií. Animované Jokery ovšem neznám a trvalo by mi velice dlouho, než bych je objevila všechny a našla o nich dostatek informací, abych je opravdu zařadit mohla. 
Zůstaneme tedy jenom u filmových Jokerů a u těch komixů. Jsou to totiž právě ty komixy, které se dělí na éry. 

A teď se můžeme vrátit zpět k filmu Joker. Jokerovo skutečné jméno v tomto filmu je Arthur Fleck. Jak jsem řekla, není to origin story, ale pokud bysme tohoto Jokera chtěli někam zařadit, tak z toho, co o filmu vím, by to nebylo úplně možné. Pan Fleck střídá dvě Jokerovské personality. Jedna je typický klaun, obrovská paruka, velké boty, bambulovitý nos. To by spadalo do stříbrné éry. Na druhou stranu, pan Fleck mi z traileru nepřišel jako nejlepší klaun, takže si myslím, že i když se na tuto jeho personu stříbrná éra hodí nejlépe, není to úplně nejlepší. 
Pan Fleck je ovšem občas vyobrazen i jako docela jiný druh klauna. Druh, který se mnohem více podobá právě Batmanovskému Jokerovi. Už nemá paruku, nos má jenom namalovaný, už to není bambula a jeho oblek se nápadně podobá tomu, co na sobě má Nicholson jako Joker. I když barvou je to spíš Romerův Joker. 
Svým chováním v tomto případě pan Fleck spadá do bronzové/moderní éry. Taktéž né úplně, ale pasuje tam ze všech možností nejlépe. Z traileru se to úplně posoudit nedá, ale nemyslím si, že je z něj vyloženě psychopat, jako Ledgerův Joker, spíš je psychycky extrémě labilní. Za to patrně může to, že je mírně duševně zaostalý, krom své stárnoucí matky nemá žádné přátele a navíc je terčem posměšků a šikany.
Ale jelikož tento film a tedy tento Joker není přímou součástí DC Universe, nemůžeme ho tedy stoprocentně zařadit. Ale pokusila jsem se. 

Zajímavé je, že se tento článek měl původně věnovat jenom filmu Joker. Místo toho jsme si ale probrali Jokery obecně a také jsme se podívali na teorii tří Jokerů, která je na internetu celkem rozšířená. Uvidíme, co nám DC comics nabádne dál a jestli se někdy dozvíme o Jokerovi a jeho původu něco víc. Krom toho, že spadl do nádrže s žiravinou/kyselinou. 
Docela by mě zajímalo, jestli se někdy dozvíme Jokerovo skutečné jméno. Arthur Fleck neuznávám, protože to není pravou součástí DC comics. Neuznávám ani Joe Kerr, protože to byl jenom pseudonym. Skutečné Jokerovo jméno je tedy stále neznámé. A kdo ví, třeba se ho ani nikdy nedozvíme.
~AnnElfwind

Žádné komentáře:

Okomentovat